Krótki przewodnik przez warszawskie Śródmieście

Podczas tegorocznego urlopu wybraliśmy się do Warszawy, stolicy naszego kraju. Noclegi w Warszawie (info) zarezerwowaliśmy jednym kliknięciem, dzięki popularnej bazie noclegowej i zatrzymaliśmy się tuż nieopodal historycznego Pałacu Prezydenckiego.

Pałac Prezydencki (info), cudem ocalały przed Niemcami, którego zwyczajnie nie zdążyli wysadzić w powietrze podczas II wojny światowej to dzisiaj oficjalna siedziba prezydenta Polski. Najważniejszym wydarzeniem, jakie miało miejsce w tym gmachu, niewątpliwie są obrady Okrągłego Stołu z 1989 roku, a historyczny przecież okrągły stół do dzisiaj można podziwiać podczas zwiedzana pałacu. To właśnie tam rozpoczęliśmy nasz spacer po Śródmieściu. Udając się dalej, w kierunku Zamku Królewskiego zatrzymać się trzeba przy pobernardyńskim kościele świętej Anny, który powstał 1454 roku – dzisiaj oczywiście jest zabytkiem i jednocześnie głównym ośrodkiem duszpasterstwa akademickiego w stolicy. Wewnątrz murów kościoła znajdziemy słynny krzyż spod Pałacu Prezydenckiego, który został tam przeniesiony w związku z niemałym zamieszaniem zbudowanym wokół znaku Chrystusowego po katastrofie smoleńskiej. Kierując się na wprost, dochodzimy do Placu Zamkowego, którego zabudowa była zniszczona podczas II wojny światowej. Dziś natomiast przedstawia ten sam styl architektoniczny jak przed jej oblężeniem w 1939 roku. Jego ośrodek to kolumna króla Zygmunta III Wazy, obok której znajduje się również odbudowany po wojnie Zamek Królewski, a przez cały plac ciągną się piękne, urokliwe kamienice oddające w pełni ducha historii Śródmieścia. Współcześnie jest miejscem, gdzie odbywają się liczne imprezy kulturalno-rozrykowe, między innymi te noworoczne. To również start comiesięcznej akcji społecznej ukrywającej się pod nazwą „Warszawska Masa Krytyczna”. Celem członków jest zwrócenie uwagi władz stolicy na stale rosnący problem rozwoju ruchu i ścieżek rowerowych. Traktowana jako demonstracja odbywa się tu już od 1998 roku i polega na zebraniu jak największej ilości rowerzystów i przejechanie najbardziej obleganymi ulicami miasta.

Plac Zamkowy to również klimatyczne kawiarenki i restauracje. Zmęczeni po całym dniu biegania, przysiedliśmy w jednej z nich na aromatyczną kawę, której zapach zresztą unosi się nad całą okolicą i słodkie ciacho. Nabraliśmy trochę sił i udaliśmy się do hotelu, gdzie zasnęliśmy jak małe dzieci…